Avatar photo
Máté Koczka
Megjelenés:
2019.07.21
Néhány hónapon belül gigászi felújítás veszi kezdetét Prága szimbólumán, a Moldva fölött átívelő Károly hídon. Európa egyik legrégibb hídján nagyjából húsz éven át fognak dolgozni, a munkálatok megkezdését 2019 végére vagy 2020 elejére időzítik. Prága persze a felálványozott Károly híd ellenére is gyönyörű lesz, de a teljes élményért érdemes minél hamarabb útra kelni. Én is így tettem nemrég.

Évente 20 millió turista nem tévedhet: Prága vitathatatlanul Európa egyik legszebb városa. Én legutóbb gyerekként jártam Csehországban, így Prágáról is csak ködös emlékeim voltak, amiket épp ideje volt feleleveníteni.

Utazás

A Budapestről Párágába való eljutásra számos jó lehetőség van: közvetlen repülőjárat, vonat, személyautó és nemzetközi autóbuszok közül is lehet válogatni. Én ezúttal a Flixbus járatát próbáltam ki. Első alkalommal utaztam ezzel a céggel, így nem tudtam, mire számítsak. Pozitív meglepetés ért: a kedvező árak ellenére nagyon modern, kényelmes szolgáltatást nyújtanak. Applikáción keresztül lehetett követni a busz aktuális helyzetét, ráadáaul az appon belül meg lehetett nyitni a jegyként szolgáló QR kódot, amit egy pillanat alatt beszkennelt a sofőr. Szerencsére végig pontosak voltunk, bőven volt szabad ülőhely (plusz pénzért saját széket is lehetne foglalni), kényelmesek voltak a székek is. A Flixbus Budapest-Prága járatának végállomása a Florenc pályaudvar, ahonnan pár perces sétával akár a városközpontban is lehetünk. Én direkt az állomás környékén foglaltam szállást, a Karlín kerületben. Ez a régi ipari városrész ma Prága egyik legpezsgőbb része: tele fiatalokkal, trendi lakóépületekkel, boltokkal, sörözőkkel, parkokkal, régi gyárépületekből kialakított érdekes terekkel – távol a turistáktól. Megfizethető, ráadásul csak 15 perces sétára található a belvárostól.

Kulturális központ

Itt élt IV. Károly, kinek nevéhez fűződik a város intenzív fejlesztése, Václav Havel korábbi cseh köztársasági elnök, és a költőként ismert Jan Neruda is. Az egyik legnépszerűbb látnivaló a Moldva bal partján fekvő Prágai Vár és környéke (Hradzsin). A IX. században épült negyed manapság a parlament alsó-és felsőházának, valamint a köztársasági elnöknek ad otthont. Ez az esténként kivilágított történelmi negyed Prága egyik fő éke – mindenképp tekintsük meg, miután leszálltunk a buszról. A Szent Vitus-székesegyáz szintén világhírű, a XIV. század óta gazdagítja a város látképét. A katedrális tornyába felérve megtalálhatjuk Nepomuki Szent János síremlékét, valamint a városra nyíló egyik legszebb kilátást is.

20 évre bezár a Károly híd

Ha nincs kedve tornyot mászni, sétáljon inkább a Károly híd (Karlův most) környékén, mely nem csak Európa talán legöregebb kőhídja, de emellett az egyetlen út is, hogy átjussunk a Moldván, Prága egyik oldaláról a másikra. A hídon átkelve 75 különböző szobrot is megtekinthetünk, valamint belefuthatunk megannyi karikaturistába is. Ha jelenlegi pompájában szeretné látni a Károly hidat, már most kezdje el szervezni az útját, ugyanis hamarosan nagy felújítás veszi kezdetét. A munkálatok megkezdését 2019 végére vagy 2020 elejére időzítik, a tevrk szerint nagyságrendileg 20 éven át tart majd, és 50 millió koronába (635 millió forintba) fog kerülni.

Tippek

A Prágába készülőknek a legfontosabb tippem, hogy kényelmes cipőt pakoljanak maguknak, mert rengeteget fognak gyalogolni. Bár a tömegközlekedés jól szervezett és olcsó is, a legtöbben sétálva közlekednek a helyiek és a turisták közül is – én alsóhangon napi 15 kilométerrel úsztam meg a dolgot. A kényelmesebbek persze használhatják a helyi taxit, a Bolt vagy az Uber szolgáltatásait is.

Prágában szinte mindenhol lehet kártyával fizetni, szerintem több helyen mint Budapesten. Ez nagyon megkönnyíti az ottartózkodást, pénzváltásra szinte nincs is szükség. Ha mégis mindenképp készpénzt szeretne magánál tudni az ember, érdemes odafigyelni, mert sok a csaló: semmiképp ne váltsunk az utcán, és a hivatalos pénzváltókban is előfordulnak átverések. A belvárosban ráadásul nagyon rosszul váltják a forintot, de még az eurót is.

Túrák Prágában

A prágai utam során én két angol nyelvű túrán vettem részt, és mindkettő fantasztikus élmény volt. Jó szívvel ajánlom a cseh gasztronómia megismerését a “Taste of Prague” (https://www.tasteofprague.com/) csapatával. A 4 órás programon öt-hat különböző éttermet, sörözőt, hentest, cukrászdát látogattunk meg, és több mint tíz féle helyi jellegzetességet kóstolhattunk meg, miközben sokat tanultunk a városról és az országról egyaránt.

Fotó: Koczka Máté

A másik ajánlásom egy rendkívül informatív és ráadásul vicces történelmi séta, ami szinte az összes látványosságon átível. A “See colorful Prague with a fun local!” az Airbnb-n keresztük foglalható: https://www.airbnb.hu/experiences/207030. Ha még nincs Airbnb regisztrációja, ezen a linken létrehozhat egy saját fiókot: https://www.airbnb.hu/c/mateantalk. Ha ezen az ajánlólinken keresztül regisztrál, $31 kedvezményt kap otthonfoglaláskor és $12 kedvezményt élményprogramokra.

Modern látnivalók

Ha már Prágában van, mindenképp érdemes megnézni a város legnépszerűbb modern épületét, a Táncoló házat. Az épületet nem csak kívülről tudjuk megnézni, annak ellenére, hogy nagy része irodának ad otthont. Ha belülről is megcsodálnánk, található bent galéria, luxus hotel, és a tetején a francia étterem és bár ami bárki számára meglátogatható.

Fotó: Koczka Máté

Prága óvárosának közepén 2015-ben nyitott meg egy Apple-múzeum. Ez a világ legnagyobb magánkézben lévő Apple gyűjteménye, ahol meg lehet találni Steve Jobs fotelét a ruháival és szemüvegével. A kiállítás nagyon részletes: a múzeumban 472 darab tárgy van kiállítva, kezdve a cég megalapításától, 1976-tól egészen 2012-ig. Főleg a cég kezdeti időszakából (1976-1990-es évek) van rengeteg kiállított darab – mind eredeti Apple –, aminek az összegyűjtése gigászi munka volt.