Avatar photo
Szerző:
Bódi Ágnes
Megjelenés:
2020.05.20
A Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség elnöke mondta el milyen nehezen vészelték át a vírus miatt kialakult helyzetet.

Krivács Andrást, a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség (MNGSZ) elnökét kérdeztem, aki nyolc éve van a legnagyobb vendéglátóipari szervezet élén. Néhány éve sikerült olyan szintre hozni a szövetséget, amikor már minőségi programokat tűzhettek ki maguk elé és komoly sikereket is értek el úgy, hogy a hagyományokat tartották fontosnak megtartani, de ötvözték őket a mai kor vívmányaival.

Pezsgett az élet a szövetségben, világversenyeken sikeresen vettek részt, gasztrocsatákat vívtak, de a vírus lelassított mindent az életben. Sok elképzelése ment most füstbe? Hogyan élik, élték át ezt a két hónapot?

Mindnyájan nagyon nehezen éltük meg az elmúlt időszakot. Volt sok elképzelésünk, tervünk, de sajnos egyiket sem tudtuk megvalósítani a kialakult vírushelyzet miatt, így vagy lemondtuk őket, vagy pedig átszerveztük egy kilátástalannak tűnő időpontra. Ide sorolnám a minden évben megszervezésre kerülő Mesterek vacsoráját, amit egybe kötöttünk a kötelezően megtartandó közgyűléssel, elnökválasztással is. Még a veszélyhelyzet kihirdetése előtt elkezdtük a szervezést, már megvolt a helyszín, az időpont, tehát már megkezdődtek a tényleges előkészületek.

Az Erasmus + keretén belül 2*22 fő szakoktató vett volna részt egy 1-1 hetes tanulmányi úton Gradoban, Olaszországban. A kialakult helyzetre való tekintettel az út későbbi időpontra történő elhalasztása mellett döntött az elnökség.

A 2020. júliusára tervezett Global Chef és Pastry Chef Challenge-t is elhalasztották, ez a verseny World Chef’s-nek a leg – leg versenye, mind szakács, mind pedig cukrász fronton. Így más időpontban kerül megrendezésre, ahol mi magyarok is részt vettünk volna.

Áprilisban és májusban egy 3 megyés workshop-ot szerettünk volna megvalósítani, amit a helyzet felülírt.

Hogy tudta, ha tudta, megmenteni a szövetség tagjait az elbocsátásátoktól?

Javaslatokat fogalmaztunk meg, amelyet a szövetség berkein belüli kommunikációs csatornákon osztottunk meg vállalkozóinkkal, jó példákat bemutatva a vírus által okozott veszélyhelyzet gazdasági kezelésére. Soha nem látott károk érték szektorunkat, itt sok esetben a jó példák bemutatása, az úgynevezett hívó szó nem minden esetben találta meg a tagságunk bizonyos vállalkozóit, értem ezalatt a jelenlegi helyzetben nagyon sok olyan gazdasági szereplő van, aki az életkorához mérten soha nem találkozhatott még hasonló helyzettel sem, amelyet válságkezeléssel kellett volna megoldaniuk, így a kezdeti sokkot, ijedtséget hosszú idő után sikerült feloldani. A helyzet jelen pillanatban nem túl biztató képet mutat a jövő tekintetében, tíz munkahelyből egy biztosan elvész, egy pedig betöltetlen státuszú marad rövid távon. Hosszú távú méréseink szerint az elkövetkezendő másfél év segítheti majd át a magyar turizmust a jelenlegi mélyponton.

Milyen erőfeszítéseket tettek a bezárt éttermek, cukrászdák vezetőivel, dolgozóival, hogy megmaradjanak az állások?

Elkezdtünk egy országos felmérést kérdőív formájában, amelyeket kiértékeltünk, és ezek a szakmai szervezetek együttműködésére és támogatására szolgálnak. Felméréseink reprezentatívak (100-as minta), amely az ország minden megyéjéből beérkezett, ami a szakmai kollégák véleményét tükrözi. A kiértékelések után szövetségünk javaslatokat tett a szektort érintő problémák megoldására. Ezeket a javaslatokat elküldtük a Magyar Turisztikai Ügynökségnek, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány részére.

A kérdőíveket nem a social média felületére készítettük, nem prezentáltuk nyílt fórumokon, a visszajelzéseket kimondottan saját magunk számára készítettük/készítjük, amit természetesen átadtunk további felhasználásra, hogy minél több szakmai szervezet által begyűjtött adatot, információt tudjanak használni.

Naponta megannyi emailt és telefonhívást kaptunk, kapunk, amelyben számtalan kérdés hangzik el a kialakult helyzetnek megfelelő kormányzati határozatokról, értelmezéséről, elemzésről.

Továbbá már elkezdtük összegyűjteni az összes megyében lévő tagok által üzemeltetett és/vagy vezetett éttermeket, szállodákat. Ezeket a helyeket népszerűsíteni, reklámozni kell a közösségi médiában, azért, hogy a belföldi turizmust közösen, együttes erővel újra tudjuk indítani..

Fenyves Szálloda és Konferencia Központ

A munkavállalók és a tulajdonosok érdekeit egyaránt figyelnie kellett. Hogy lehet ezt egyensúlyozva, jól megtenni?

A szövetség vezetőjeként első perctől a legnagyobb energiát kell arra fordítanom, hogy ugyanolyan arányban képviseljem a munkavállalói és a munkaadói érdekeket. Természetesen ez a mindennapokban egy nagyon nehéz feladat, de most mégis úgy érzem, nemcsak a szakmák, hanem mindkét oldal egy szívként dobbant a veszélyhelyzet kihirdetését követően. Mindenkiben megfogalmazódtak a kérdések, mikor nyithat ki éttermünk, szállodánk, sétálhatunk-e a Nyírség legszebb erdőjében, mikor moshatja lábunkat a Balaton vize. Az aggódás összehozta a kollégákat (munkaadókat és munkavállalókat), így mind a két fél, egymásra támaszkodva, együttes erővel próbálta megoldani a kialakult gazdasági válsághelyzetet.

A fentiekben említett kérdőíveink készítésénél mindig figyelembe vettük, hogy a szektorban dolgozó akár munkavállalók, akár munkáltatók a lehető legtöbb információt tudjanak meg a kialakult helyzetről, és lehetőséget adjunk nekik arra, hogy elmondják javaslataikat és tapasztalataikat. Tehát készítettünk felméréseket a vállalkozások részére, hogy tisztában legyünk a szektorban étteremmel, szállodával, cukrászdával rendelkező kollégáink helyzetéről, illetve felmértük a szektorban, a szektorhoz köthető munkavállalók gondolatait is, ezzel remélve, hogy még hatékonyabban tudjuk segíteni a válságkezelést a szakmánkért, a magyar gazdaságért, Magyarországért.

Fenyves Szálloda és Konferencia Központ

Lehetett ezt az időt tanulásra fordítani?

Természetesen igen, rengeteg erőfeszítést igényelt az, hogy túléljünk.

Meg kellett tanulnunk az önbecsülést, egymás megbecsülését, a kitartást, ami nélkül az újranyitás, újraindulás elképzelhetetlennek tűnik.

Úgy gondolom, hogy a következő időkben valóságos közgazdaságtudományi értelemben is hasznos roadshow-kat fogunk szervezni az ország összes pontján, felhívva a figyelmet válságkezelésre, fedezeti pontra, ár-érték arányra és különböző olyan viszonyszámokra (megtérülés, humán erőforrás menedzsment, cash flow, stb.), ezek elemzésére és kezelésére, amelyre a jelenlegi helyzet kényszerből tanít-megtanít bennünket. Látva sok kolléga nem elemez, nem képez, vagy nem tud képezni tartalékokat, nincsenek a vállalkozásoknak előre elkészített üzleti terve, megvalósíthatósági tanulmánya, bizonyos területeken nem rendelkeznek marketing – és az egyéb ügyviteli tervekkel sem, így meglátásom szerint sok kollégánál valóságos sokként jött, látott és sajnos győzött a COVID-19.

Milyen tapasztalatokat tudtak átvenni és hasznosítani más országokból?

Minden ország más és más, a járványügyi intézkedések a WHO által előírt ajánlások mindhiába egyformák voltak, és jelenleg is egyformák, de gazdasági tekintetben még Közép-Európa országai is sokban különböznek egymástól. Így fentarthatósági szempontból a Magyar Kormány által határozatokban foglalt és kihirdetett intézkedéseit a szakma mindig nagy örömmel veszi. Természetesen mi is figyelemmel követjük a külföldi országokat, mint küldőpiac, másik oldalról, mint konkurens ország, de most is elmondható, Magyarország még mindig biztonságosabb ország, most már járványügyileg is, mint nyugati szomszédaink bármelyike.

Most, hogy felszabadulnak – bár a hírek szerint csak időlegesen, a következő vírusroham előtt – mit terveznek a szövetségben, és mit tudna tanácsolni a hasonló helyzetben lévő szakembereknek?

Úgy gondoljuk, hogy ha lesz 2. vírusfelfutás, az már nem fogja olyan nagy mértékben felkészületlenül érinteni a magyar gazdaságot. A virológiával foglalkozó orvosoktól, professzoroktól naponta hallani friss információkat arról, hogy készül a védőoltás, és különböző védőoltásokat, gyógyszereket próbálnak ki betegeken, ami egyre nagyobb pozitív hatást fejt ki a vírus elleni harcban.

Szövetségi szinten tesszük a dolgunkat, készülünk a legnagyobb eseményünkre, a Mesterek vacsorájára és díjkiosztó gálára, készülünk a hazai és nemzetközi versenyekre, a bizonyos roadshow-ra és workshop-ra, ahol csupa – csupa pozitív, jó példát mutatunk tagjainknak, és az ott megjelent érdeklődőknek.

Mint a Fenyves Szálloda és Konferencia Központ (Baktalórántháza) négycsillagos szálloda tulajdonosa, saját bőrén is érezte a vírus hatását…

Büszke vagyok a csapatomra! Nem szűnt meg az állása senkinek, átszervezésekkel megoldottuk együtt, közösen. Mindenkire számítok, számítunk egymásra, így beszéltük meg aznap reggel, amikor összejöttünk a kialakult helyzet megbeszélésére, valamikor március elején. Nehéz a helyzet tudjuk, hozunk, hoztunk nehéz döntéseket egymásért. Tudjuk, hogy a kialakult helyzet alatt és utána is számíthatunk egymásra. Ezt jó volt látni, hogyan figyeltek egymásra, hogyan gondolkodtak egymásról. Egyelőre sodródva az árral a kormányrendeletnek megfelelően eljárva látjuk el vendégeinket.

Szállodánk az ajánlásoknak megfelelően fogadja vendégeit. Időközben belekezdtünk egy fejlesztésbe, köszönhető a Kisfaludy 2030 turisztikai pályázatnak. A fejlesztés 2020. június első hetében megvalósul, a jelenlegi 4 csillagról 4 csillag superior minősítésben reménykedünk, szállodánk jelenlegi fejlesztéseivel, komplexitásával az egyik meghatározó szereplője kíván lenni a kelet – magyarországi turisztikai desztinációnak.

Ha vendég van, minden van!

Köszönöm a beszélgetést Krivács Andrásnak.

Ha tetszett ez a cikk, kövess minket a Facebookon, hogy értesülj további híreinkről is!