Avatar photo
Szerző:
Bódi Ágnes
Megjelenés:
2020.04.21
Az áruházláncok az import favorizálásával tönkreteszik a magyar élelmiszeripart, ezért a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara azt kéri tőlük, részesítsék előnybe a magyar termékeket.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara felszólítja a kiskereskedelmi áruházláncokat: ne tegyék tönkre a magyar élelmiszeripart azzal, hogy az import árukat részesítik előnyben a napi bevétel-maximalizálásuk érdekében.

Jelezték a kamarának, hogy több áruházlánc előtérbe helyezi – a jelenlegi nemzetközi piaci helyzet miatt esetenként olcsóbban beszerezhető – import áruk vásárlását, ezzel visszaszorítva a hazai termékeket a polcokon.

Kérdés, hogy mit tud tenni a NAK, vagy mivel tudja rávenni az áruházláncokat, hogy előnybe hozzák a magyar termékeket? A kamara szerint korlátozást kezdeményez a 15 óra utáni piaci előnyük megszüntetésére. Javasolják, hogy amennyiben az áruházláncok nem változtatnak üzletpolitikájukon, és nem növelik a magyar termékek részarányát, akkor 15 óra után csak élelmiszert lehessen vásárolni az áruházakban.

Ezzel egyúttal megszűnne például a nem élelmiszerek terén az előnyük azon üzletekkel szemben, amik 15 óra után nem lehetnek nyitva.

A NAK jelzi a Kormányzatnak is, hogy tegyen intézkedéseket a külföldi termékek dömpingáron való behozatala ellen, ezzel is elősegítve a hazai áruk belpiaci pozíciójának megtartását.

A kamara kéri az áruházláncokat, hogy ebben a nehéz időszakban elsősorban magyar termelők és feldolgozók termékeit preferálják, különös tekintettel az alapélelmiszerekre, egyebek közt a húsra, a tejre és a tejtermékekre, a zöldségekre és a gyümölcsökre.

A húsipart különösen sújtja a nyugati, gyanúsan olcsó import

Fotó: Pixabay

Különösen égető a helyzet a húsáruknál, ahol az afrikai sertéspestis miatt tavaly világszerte, így Magyarországon is drasztikusan megemelkedtek a vágóállat-árak. A hazai sertés-felvásárlási árak egy év alatti 45 százalékot meghaladó emelkedését eddig alig több mint felerészben tudta a feldolgozóipar a kiskereskedelem felé az átadási áraiban érvényesíteni.

A koronavírus-járvány miatt az export célországok „bezárkóztak”, a magyar termékek iránti megszokott megrendelések jelentősen csökkentek. Az európai piaci helyzet változása és a lelassult kínai export miatt más uniós országok is minden eszközzel helyet keresnek termékeinek. Így érkezhetnek a magyarországi multi kiskereskedelmi láncokba dömpingáron – szakmai szereplők szerint vélelmezhetően akár önköltség alatt – spanyol, német, lengyel és belga húsok és hústermékek.

Most, amikor a magyar húsipar exportpiacai gyakorlatilag megszűntek és a fogyasztói kereslet is hektikussá vált, ez a folyamat lehetetlen árversenyre kényszeríti a hazai húsipart, kiszorítva azt a megmaradt belföldi piacáról is.