Szerző:
szeretunkutazni
Megjelenés:
2025.06.19
Olaszországban májustól már a közepes és nagytestű kutyák is a gazdájuk mellett utazhatnak a repülőgépek utasterében. Az ENAC friss döntése szerint a 10 kilónál nehezebb ebek eddig csak a raktérben utazhattak, mostantól viszont megfelelő szállítóboxban, biztonságosan rögzítve a kabinban is helyet kaphatnak.

2025 májusától gyökeresen megváltozott a kutyatulajdonosok utazási lehetősége Olaszországban: az ország polgári légügyi hatósága (ENAC) hivatalosan engedélyezte, hogy a közepes és nagytestű – 10 kilogrammnál nehezebb – kutyák a repülőgépek utasterében, a gazdájuk mellett utazzanak.

A döntés célja az állatok jólétének javítása és az a társadalmi igény, amely szerint a házikedvencek ma már családtagként élnek sok háztartásban. Az új szabályozás szerint a kutyákat engedélyezett szállítóboxban kell elhelyezni, amely nem akadályozhatja a folyosókat, vészkijáratokat és a személyzet mozgását, valamint biztonságosan rögzíthetőnek kell lennie – például biztonsági övvel.

„Ez a társadalom fejlődésére és az új igényekre adott válasz, amely természetesen nem veszélyezteti a repülés biztonságát” – fogalmazott Pierluigi Di Palma, az ENAC elnöke. Az újítás nem kötelező jellegű: az egyes légitársaságok saját hatáskörben dönthetik el, bevezetik-e a lehetőséget, milyen feltételekkel, és milyen díjszabás mellett.

Matteo Salvini közlekedési miniszter üdvözölte a reformot: „civilizált és józan lépésnek” nevezte, amely „végre teljesíti a kutyások régi kívánságát”. Instagram-posztjában humorosan hozzátette: „a kutyasétáltatók örökké hálásak lesznek”.

Korábban a nagyobb testű kutyák csak a repülőgépek rakodóterében utazhattak, ami az állatok számára gyakran stresszes és egészségre is káros élmény volt – a zaj, a hőmérséklet-ingadozás és az elszigeteltség miatt. Az új irányelv azonban lehetővé teszi, hogy ezek az állatok is gazdájuk közelében, biztonságban repülhessenek, amennyiben a kutya és a ketrec együttes tömege nem haladja meg a légitársaság által meghatározott kézipoggyász-határt (általában 40–45 kg).

A reform vegyes fogadtatásban részesült: míg sok gazdi örömmel fogadta, hogy kedvencével együtt utazhat anélkül, hogy el kéne válniuk hosszabb járatok idejére, néhány utas aggodalmát fejezte ki a higiéniai kérdések, az allergiás reakciók és a zaj miatt. A légitársaságoknak fontos szerepük lesz abban, hogy megfelelő egyensúlyt teremtsenek az állatbarát szemlélet és a többi utas kényelme között.

Az olasz kezdeményezés európai viszonylatban is úttörőnek számít. Bár eddig néhány kisebb légitársaság már tett lépéseket ebbe az irányba, ez az első eset, hogy egy országos szabályozás hivatalosan is lehetővé teszi a nagytestű kutyák utastérben való szállítását. Az újítás egyértelmű üzenetet hordoz: a közlekedési rendszereknek alkalmazkodniuk kell a társállatok egyre növekvő társadalmi szerepéhez.