Avatar photo
Szerkesztő:
Bódi Ágnes
Megjelenés:
2024.02.09
Sok iskolában még ma is a nyelvtanulás legfontosabb eszköze a tankönyv, a szótárfüzet és a tanórák szerves része a nyelvtani szabályok számonkérése. A ma alkalmazott nyelvtanítási módszerek azonban sok esetben még nem alkalmazkodtak a Z és az alfa generációs tanulási igényekhez, tanulói képességekhez.

“Ma már, aki eredményesen szeretne nyelvet tanítani vagy tanulni, annak a tankönyvnél többre van szüksége, s erre számtalan új módszer, program online felület áll rendelkezésére. Amit biztosan nem tehetünk meg, pedagógusként és szülőként sem, hogy nem vesszük figyelembe a mai alfa és Z generáció megváltozott képességeit, tanulási szokásait. Ez a két generáció már a fejlett technológia világába született bele, a telefonjukat alig használják az eredeti funkciójára, számukra ez a kapcsolattartás, de a játék felülete is, és azt is el kell fogadnunk, hogy nekik ez a tanulás egyik színtere is. A szülők felelőssége abban rejlik, hogy mikor megveszik nekik az első okostelefont, meg kell tanítani gyermekeiket annak okos használatára is. S ha a nyelvtanulásról beszélgetünk, akkor jó, ha a szülők is ismerik azokat a lehetőségeket, amiket az online felületeken is meg lehet találni.” – mondja ezt Gubáné Csánki Ágnes generációs tréner.

Új generációk új módszereket kívánnak

A szakember szerint különösen fontos az otthoni családi légkör és a kommunikáció abban a vonatkozásban is, hogy a diákok milyen hozzáállással és motivációval viszonyulnak a nyelvtanuláshoz.

„Míg ezelőtt a szülő elsősorban a jutalmazás eszközével élt, ha ösztönözni szerette volna gyermekét a jó tanulmányi eredmény elérésére, vagy értékelte a nyelvtanulási sikereit, a ma diákjainál sokkal fontosabb a belső motiváció kialakítása. Nincs szükségük különösebb szülői ráhatásra, hogy megértsék, miért jó nekik, ha nyelveket tanulnak. Ma már szülők, pedagógusok, gyerekek egyaránt tudják, hogy a nyelvtudás és az IT ismeretek nem hiányozhatnak ennek a korosztálynak a tudásából” – tette hozzá a szakember, aki néhány fontos mozzanatot is megosztott azzal kapcsolatban, hogyan érdemes támogatni a nyelvtanulást a szülőknek.

„Az egyik legfontosabb alapelv, hogy tanítsuk meg tanulni a gyerekeket, például, hogy hogyan készítsenek jegyzeteket vagy éppen hogyan emeljék ki a lényeget egy-egy hosszabb leckéből. A nyelvtanulás esetében kiemelten fontos, hogy a mindennapok szerves része legyen. Például várakozás, sorban állás közben hallgatni egy idegen nyelvű podcastet vagy átismételni egy szóanyagot… Nekünk, pedagógusoknak pedig figyelnünk kell arra, hogy olyan kifejezéseket tanítsunk, amelyek különböző élethelyzetekben, idegennyelvi környezetben is alkalmazhatók, de hasznos lehet az is, ha szülőként a gyerekünket ösztönözzük, mondjuk egy külföldi nyaralás alatt arra, hogy ő rendeljen az étteremben” – tette hozzá a generációs tréner.

A mai gyerekek tanulási szokásai jelentősen megváltoztak, a kutatások szerint például mindössze hét percig képesek aktívan figyelni egyfajta tevékenységre. Ezért a sikeres nyelvtanulást is jobban segítik a rövid, három-négy percen belül megoldható leckék, feladatok. Erre remekül alkalmas a KRÉTA Idegennyelvi Felkészítő Modulja (KRÉTA IFM), amelyet érdemes a szülőknek gyermekeikkel együtt megismerni. Minden diák számára térítésmentesen elérhető ez a KRÉTA felületen található, nyelvtanulást segítő modul. Az applikáció révén a szülők is bepillantást nyerhetnek gyermekük tanulási folyamataiba, előrehaladásába – tájékoztatott a KRÉTA IFM szakmai tanácsadója.