
Az utóbbi időben egyre több disznóhúst eszünk. Az Agrárminisztérium (AM) statisztikája szerint a fogyasztása mostanra elérte az évi 30 kilogrammot személyenként, és második helyen van a baromfiágazat után.
Az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára hétfőn a mangalicahús belföldi népszerűsítéséről,a mangalica, mint prémium élelmiszer lehetőségeiről tartott sajtótájékoztatón a nehézségekről is beszélt.
Tarpataki Tamás véleménye szerint a sertéságazat is évek óta változó gazdasági környezetben működik, egyebek közt, hogy tavaly évszázados aszály volt, kevesebb kukorica termett. A sertéságazat a nehéz gazdasági körülmények között is helytáll, az elszabaduló input árak mellett eleinte csökkenő árakkal kellett számolniuk a tenyésztőknek.
Az árak mostanra visszataláltak a helyükre, 2023 első két hetében átlagosan 814 forint/kilogramm volt a vágósertés termelői ára hasított meleg súlyban – tette hozzá a helyettes államtitkár.
Tavaly speciális kocatámogatást kaptak a sertéstenyésztők, továbbá megemelkedett az állatjóléti támogatás mértéke, és vonatkoznak rájuk is a válságkezelő intézkedések – foglalta össze a támogatásokat.
A helyettes államtitkár hozzátette, hogy az Agrármarketing Centrummal évek óta közösen népszerűsítik a sertéshúsfogyasztást, köztük a mangalicát, 2017 óta erre a célra több mint 1,5 milliárd forintot fordítottak.
Tóth Péter, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke szólt arról, hogy Magyarországon mintegy 200 család foglalkozik mangalicatenyésztéssel, az ország minden szegletében jelen vannak.
A magas zsírsavtartalom, a megfelelő omega-6 és omega-3 zsírsavarány, valamint a mangalica húsban levő antioxidánsok szerepet játszhatnak a koleszterin és egyes zsírsavak aterogén hatásának ellensúlyozásában. De a hús számos más komponense is rendelkezik humán táplálkozás-élettani szempontból kiemelt jelentőséggel, hiszen a hús a legfontosabb forrása számos mikroelemnek és vitaminnak.
Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese elmondta, a mangalicatenyésztők szinte a nulláról indulva az elmúlt 30 évben sikeresek lettek, mutatja ezt a 10 ezer koca, 60 ezer hízó mangalicaállomány is. A tenyésztők jelentős beszállítói pozíciót értek el, magas hozzáadott értékű exportterméket állítanak elő.
Hazánkban a mangalica húsából évente körülbelül 300 tonna fogy belföldön, ennek nagyjából egyharmada az éttermi felhasználásra szánt nemes húsrész, illetve az áruházi értékesítés, körülbelül kétharmada pedig a családi gazdaságok általi közvetlen értékesítés.
A belföldi fogyasztás növelése fontos cél, hiszen a mangalicahús forgalma még mindig exportfókuszú, jelenleg 60-40 százalékos a megoszlás az export javára. A mangalica legnagyobb felvevője továbbra is Spanyolország, de fontos partner Románia, Szingapúr, Hongkong és több nyugat-európai ország, például Németország, Franciaország, Anglia.
A kampányindító sajtótájékoztató, már szokás szerint, mangalicából készült finom falatokkal zárult.

A kampányról bővebb információ: https://www.amc.hu/kampanyok/mangalica/ weboldalon érhető el.