Szerkesztő:
Bódi Ágnes
Megjelenés:
2022.11.10
Újraszabta a kormány az extraprofitadók között bevezetett repülési hozzájárulást. Az összeg nagysága januártól az úti célon túl a repülőgép szén-dioxid-ibocsátásától függően alakul.

Ez az alacsonyabb, 3900 forintos jelenlegi tarifánál így lehet 1200 forinttal több vagy kevesebb is. A magasabb, 9750 forintos repülési adónál a különbség plusz-mínusz 2950 forintot tehet ki.

Alaposan átalakítja a kormány a légitársaságok hozzájárulásának hívott repülési adót januártól. Ennek hatására ugyanarra az útra a mostaninál többet, kevesebbet vagy ugyanannyit kell fizetni attól függően, hogy a repülőgépnek mekkora az egy ülésre jutó szén-dioxid-kibocsátási értéke.

Az extraprofitadók között bevezetett hozzájárulást utasonként kell fizetnie a repülőtéren földi kiszolgálást végző cégeknek, amelyek ezt a költséget átterhelik a légitársaságokra. A július elsejétől élő szabályozás jelenleg a Magyarországról induló utasok esetében két tarifát alkalmaz:

Első kategória: Utasonként 3900 forintot kell fizetni, ha az utas végső úti célja az Európai
Unió, Nagy-Britannia, Észak-Írország, valamint Albánia, Andorra, Bosznia-Hercegovina,
Észak-Macedónia, Izland, Koszovó, Liechtenstein, Moldova, Monaco, Montenegró, Norvégia, San Marino, Svájc, Szerbia és Ukrajna. 
Második kategória: Utasonként 9750 forintot kell fizetni végső úti célként minden más
országba repülő utas után.

Ezt a rendszert alakítja át az új kormányrendelet 2023 januárjától olyan módon, hogy az
utazási célország mellett a repülőgép egy székére jutó károsanyag-kibocsátási értéke
alapján sávos tarifát vezetnek be. (https://bank360.hu/)

Az első kategória országaiba tartozó országokba utazva a repülési adó a mostani,
egységesen 3900 forint helyett így alakul:

 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 2700 forint,
 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy
ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén utasonként 3900 forint,
 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel
rendelkező légi jármű esetén utasonként 5100 forint.

A második kategóriába tartozó országok esetében a jelenlegi, egységesen 9750 forintos
repülési adó új sávjai így alakulnak:

 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi  jármű esetén 6800 forint,
 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 9750 forint,
 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 12 700 forint.

A légitársaságoknak a hozzájárulás nevű extraprofitadó megállapításához meg kell küldeni a szükséges adatot a földi kiszolgálást végző cégeknek az adott hónapban üzemeltetett
valamennyi érintett légi járműről. Ez az adat a szén-dioxid-kibocsátási érték és a motorszám szorzatának egy ülésre jutó értéke.

Ha ezt az adatot a tárgyhót követő 5. napig nem adja meg a légitársaság, akkor a földi
kiszolgálónak automatikusan a célországtól függő legmagasabb repülési adót kell
megfizetnie – ismerteti az új szabályt a Bank360.hu.