Avatar photo
Bódi Ágnes
Megjelenés:
2022.07.19
Nagy utat tette meg családjával Molnár Endre szerzőnk, akinek már egyik kirándulását közöltük, most újabb gyöngyszemmel jelentkezett. Az Őrségben járt. Most az ő beszámolója következik.

Szállásunk Kőszegen a Hotel harangtoronyban volt, amely a Kőszegi templom területétől csupán öt perc sétára található nagyon kellemes, tiszta hotel. Azelőtt kollégium volt, és a Várkörön van, a Várkör Kőszegen az, ami Sopronban a Várkerület, körül öleli az óvárost, amelyben rengeteg a látnivaló.

A hoteltől balra a Várkörön át jutottunk be a Főtérre, jobbra pedig a Várba és onnan a Jurisics térre. Mindkét séta mintegy 5-10 perc. A Főteret uralja a város legmagasabb épülete, a Jézus Szíve nevű templom, amit éppen tataroznak, de be lehet menni egy belső vasrácsig, és lehet gyönyörködni, csak az orgona nem látszik, mert az pont a fejünk felett van.

Kőszeg, a Hősök kapuja

A téren üzletek, éttermek, virágok, kutak. A Főtérről a Hősök kapuja alatt érünk át a Jurisics térre, erre az ékszerdobozra. Ott van a Városháza, a zenélő ivókút, a reneszánsz eredetű úgynevezett Sgraffitós-ház, Kőszeg egyik legszebb épülete. 1560 körül építettek emeletessé, és nevét a különleges sgrafittó díszítésről kapta.  Itt található egy étterem, az Arany Unikornis, vagyis az Arany Egyszarvú Patikamúzeum, egy lábasház, a Vár felé két templom egymás mellett, és nagyon szép, több százéves házikók.

Innen pár méter a teljesen felújított Kőszegi Vár, sokan csak Jurisics várként ismerik, ésvannak, akik Eszterházy várként emlegetik, hiszen az Eszterházy család 236 éven át birtokolta az erődöt. Másik elnevezését az 1532-ben a török Szulejmán ellen vívott csatában győzelmet arató hírhedt védő, Jurisics Miklós után kapta. (https://koszeg.hu/hu/koszeg/latnivalok/jurisics-var-16.html)

Beépítettek egy liftet is, ami igen okos ötlet volt. A várban több kiállítás, rengeteg korabeli tárgy és emlék, tájékoztató feliratok, fényképek, metszetek. Jókat ettünk, ittunk és kocsmáztunk egy nagyon régi pincekocsmában, melynek méteres falai voltak, és óriási választéka.

Az egyetlen meglepő a városban, hogy Kőszeg délután ötkor bezár és meghal, egy két étterem kivételével. Este sehol egy lélek, halálos csend és nyugalom, ami persze jó, de nagyon szokatlan, főleg nyáron. Az emberek kedvesek, mosolygósak, udvariasak, a város tiszta.

Szombathely már jóval nagyobb, a sétálóutcán jutottunk be a nagy, sok virággal, fákkal, nagy szökőkúttal ellátott Fő térre. Szombathely városának fura alakú Fő tere már a 13. században, hasonló formában, azaz háromszög alakban terebélyesedett el, Szombathely szellemi és kulturális központjában megnéztünk a Székesegyházat, a Püspöki Palotát, a nagy Zsinagógát, az Iseumot, és egy kiváló és nagyon drága étteremben sikerült is megebédelni. Olyan jó levest még életemben nem ettem, mint ott, nevezetesen sárgadinnye krémleves pármai sonkával!

(http://szombathelypont.hu/latnivalok/top-10-latnivalo/eklektikus-fo-ter.269/)

Szombathelyről átmentünk Bükre, ahol a társulat néhány tagja elment élményfürdeni, a maradék meg sétálni a városban. Nagyon tetszett, hogy van Bük, Alsóbük, Felsőbük, Középbük, és Bükfürdő. Amíg egyesek fürödtek, mi elvergődtünk a “központ”-ba, ami a városházából áll, és mellette egy kedves kis parkból, sok zölddel és szökőkúttal.

Bük maga nagyon tiszta, rendezett és gazdag város, hála a fürdő hírének, sok a hotel, sok a turista és a hazai vízimádó, és gyógyulni vágyó.

Másnap irány Ausztria, ott is a Kismarton (Eisenstadt), Esterházy-kastély, amit alaposan bejártunk, gyönyörű és csodás műkincsekkel teli. Alsó szinten Haydn-kiállítás, felső szinten egy óriási koncertterem. (https://esterhazy.at/hu/esterhazy-kastely)

Következő nap a társulat nélkülem elmentek egy 5 órás kisvonatos túrára Kőszegen és környékén, én pedig jártam a várost, felmentem a Hősök kapujába kiállítást nézni, és a tetején a négyszögletes kilátóteraszról gyönyörködni a városban. Megnéztem a Patikamúzeumot, bejártam a várat, bementem templomokba, kis utcákba, sikátorokba, és kívülről láttam a most felújított zsinagógát.

Délután még volt bőven időnk, hogy felmásszunk Kőszeg tetejére a Szulejmán kilátóba (350 m), ahonnan pazar kilátás nyílik a városra, környékére, a Kőszegi hegységre, Burgenlandra, Fertő tóra. (http://www.koszeginfo.com/latnivalo/szulejman-kilato)

Utolsó nap irány Ják, ahol megnéztük a csodás jáki templomot, Magyarország legjobb állapotban fennmaradt, leghíresebb román kori templomát. Ez a fenséges templom, mely az Árpád-házi királyok korából maradt meg, igazi dísze a környéknek és nem mellesleg az egyik legfontosabb, Európa-hírű egyházi műemlékünk.

Belül teljesen nyers és dísztelen, de lenyűgöző szépségű és méretű. Ide majdnem bezártak minket, mert nem volt nyitva, csak egy keresztelőt tartottak, aminek a végére értünk fel, ha nem vesznek észre minket, akkor a hétvégét ott töltöttük volna bezárva. A templom főhomlokzatával szemben kis kápolna áll, a Szent Jakab-kápolna, ez volt Ják középkori temploma, mivel a kolostori templomnak nem volt szabad plébániaként is működnie..

Innen nagyon szép tájakon, és falvakon át mentünk az Őrségbe, pontosan Őriszentpéterre, amely az Őrség központja ahol megebédeltünk, körülnéztünk. Nagyon szép vidék, dimbes-dombos, erdős, sok helyen az út felett összeértek a fák, mintha alagútban mentünk volna.  Rengeteg élménnyel indultunk haza.