
Fotó: Bódi Ágnes
Az agrártárca a legsokszínűbb eszközrendszerrel segíti a magyar sertéságazatot, a sertéstartókat a krízishelyzetben – hangsúlyozta Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a magyar sertéshús fogyasztását ösztönző kampány tájékoztatóján.
Az utóbbi idők piaci folyamatai azt mutatják, hogy a sertéságazat zuhanó szakaszban van, és az érintettek pénzügyi helyzetén, likviditásán segítenek, hogy túléljék az átmeneti piaci nehézséget. Az állatjóléti támogatásból az eddig kifizetett 8,3 milliárd forint mellett még az idén 5,5 milliárd forintot terveznek folyósítani. Ezzel segítik a sertéstartókat a finanszírozásban – mondta az államtitkár.
Rámutatott arra is, hogy az átmeneti nehézség túlélésében segíti a sertéstartókat még az idén decemberben elinduló, 100 százalékos kamat- és költségtámogatást nyújtó hitelprogram.
Feldman Zsolt felhívta a figyelmet arra, hogy a februárban indult mezőgazdasági krízisbiztosítási rendszer valamennyi magyar mezőgazdasági termelő számára lehetővé teszi hasonló piaci helyzet áthidalását, és arra biztatta a mezőgazdasági termelőket, csatlakozzanak a 2022 februárjában újra megnyíló krízisbiztosítási rendszerhez.
Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a sertéspiaci krízishelyzet európai szintű. Az Európai Unió sertéstartó országainak közössége már többször is, legutóbb 19 tagállam kérte az unió közbeavatkozását, mivel a nemzeti beavatkozási eszközök korlátozottak. Decemberben újra kérik majd ezt a fajta segítséget, mivel a krízis már olyan mértékű, amit európai szinten kellene kezelni – fogalmazott Feldman Zsolt.
Szólt arról is, hogy Magyarországon az idén történelmi léptékű fejlesztési program indult mind a sertéstartás, mind a élelmiszerfeldolgozás területén. Az elmúlt egy évben az állattartóknak nyitva lévő pályázatokon 118 milliárd forint értékben nyújtottak be sertéstartók támogatási igényt telepeik korszerűsítésére, ebből 72 milliárd forintot már jóváhagytak.
Elemi érdek az előkészített fejlesztések minél előbbi megvalósítása, ehhez pedig minél több sertéstartót kell átmenteni a krízishelyzetből a fejlesztést lehetővé tevő időszakba – mondta Feldman Zsolt.
Az államtitkár arra biztatta a vásárlókat, hogy keressék, és fogyasszák a magyar sertéshúst, és jelezte: megteremtették a magyar sertéshús egyértelmű azonosításának lehetőségét.
Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese elmondta, a kampány legfőbb célja továbbra is a kiváló minőségű sertéshús és készítményeinek fogyasztásösztönzése, valamint az ágazat gazdasági helyzetének javítása. Az ünnepi sertéskampány során egyedi receptválogatással, online bannerekkel; PR cikkekkel és hirdetésekkel; rádióspot-okkal, kóstoltatásokkal és saját social média felületeiken is a sertéshús fogyasztásának fontosságára hívják fel a figyelmet.
A covid járvány és a negatívan változó európai- és világpiaci helyzet közepette kiemelten fontos, hogy az ágazat működni tudjon. Az ügyvezető-helyettes kiemelte, hogy a sertéshús fogyasztása annak beltartalmi értékei miatt különösen fontos az emberi szervezet számára, hiszen számos ásványi anyagot (pl. vas, kálium, cink és kálcium), vitamint (B1, B2, B6 és B12 vitamin), illetve olyan esszenciális aminosavakat és zsírsavakat tartalmaz, amelyeket a szervezetünk önállóan nem képes előállítani, így azokat a táplálkozással kell bevinnünk. A sertéshús-fogyasztás évek óta emelkedő tendenciát mutat Magyarországon, a készítményekkel együtt 33 kg/fő éves szinten van, amely egyre inkább a minőségi húsfogyasztás irányába tolódik.
Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke szerint jelenleg rendkívül nehéz helyzetben van a magyar sertéshús ágazat. Két vírus, a covid és az afrikai sertéspestis (ASP) vírusa, valamint a drasztikusan emelkedő takarmány és energiahordozó költségek is nehezítik a sertéstenyésztők és -feldolgozók életét. Mivel csökkent a kínai sertéshús import, így a világpiacon túlkínálat alakult ki, aminek eredményeként jelentősen esett az élősertés ára Európában, így Magyarországon is.
Arra kérte a fogyasztókat, hogy segítsék az ágazatot azzal, hogy az ünnepi időszakban is magyar hústerméket vásárolnak. A jelenlegi szabályozás szerint a termékeken már köteles a kereskedő feltüntetni a hús eredetét. A csomagolt termékeken a címkén találja a fogyasztó a hús eredetét, míg a hentespultokon kiírva vagy zászlóval kell jelezni a földrajzi eredetet, így a fogyasztók könnyen meg tudják állapítani, honnan származik az általuk választott tőkehús.
Bővebb információ az Agrármarketing Centrum honlapján: https://www.amc.hu/serteskampany/
