Bódi Ágnes
Szerző:
Bódi Ágnes
Megjelenés:
2020.09.22

A versenyhivatal keddi közleménye szerint vizsgálatuk feltárta, hogy jogsértőnek minősülnek a Szallas.hu weboldalán és mobil applikációjában megjelenő, sürgető jellegű tájékoztatások, például a “négyen tervezik, hogy itt foglalnak”, “épp 38 ember nézi”, “már csak 2 szoba maradt oldalunkon”.

Megjelenési módjuk miatt ugyanis az üzenetek pszichés nyomásgyakorlással közvetítették a fogyasztóknak, hogy az általuk keresett szálláshelyek csak korlátozottan elérhetőek.

Ez az agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülő módszer megzavarja a felhasználók döntéshozatali folyamatát, így jelentősen korlátozhatja lehetőségüket a tájékozott választásra – hangsúlyozta a GVH.

A szállásfoglalási oldalt és applikációt működtető Szallas.hu Zrt. az eljárás során együttműködött a versenyhivatallal, elismerte a jogsértést és felhagyott a kérdéses gyakorlattal.

A GVH ezért bírság kiszabása helyett egy összetett – a jogszabályokhoz igazodást, a piac iránymutatását és a fogyasztók tájékoztatását egyaránt szolgáló – intézkedéscsomag végrehajtására kötelezte a céget.

A tájékoztatás szerint ennek keretében a társaság egyebek mellett átalakítja online felületeit, valamint fogyasztói tájékoztató kampányba kezd, amely felhívja a figyelmet a pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas magatartásokra, felismerésük fontosságára és elkerülésük lehetőségeire.

A cég emellett piacfelmérést és fogyasztói kutatást folytat a témában, amelynek eredményéről tájékoztatja a többi piaci szereplőt, például szállásadó partnereit, illetve e-kereskedelmi vállalkozásokat.

A versenyhivatal közleménye szerint a pszichés nyomás gyakorlásával együtt járó kereskedelmi módszerek az utóbbi időben elszaporodtak, tisztességtelenségük azonban nem mindig ismerhető fel a fogyasztók számára, mivel részben a tudatalattira hatnak.

A GVH felidézte, hogy több más, jogellenes gyakorlat mellett hasonló módszert tárt fel a Booking.com szálláskereső portál esetében is.

A holland céggel szemben azonban a Szallas.hu elismerte a jogsértést és önként felhagyott a kifogásolt üzenetek alkalmazásával.

A vállalkozás számára előírt hatósági kötelezettség-csomag ezen a területen segíti a piac öntisztulását, illetve a fogyasztói tudatosság növelését, így hatékonyan szolgálhatja a káros gyakorlatok visszaszorítását – jelezte a GVH. (MTI)