Avatar photo
szeretunkutazni
Megjelenés:
2020.08.17
Tartalmas egy napos kirándulásunk kellemes úticélja lehet, a Budapesttől 230 km-re fekvő osztrák kisváros, Eisenstadt (Kismarton). Az Esterházy kastély Ausztria egyik legszebb barokk kastélyának egyike, világhíres Haydn terme pedig a koncerttermek remeke. Már Nelson admirális is itt hallgatta Haydn muzsikáját. Átélhetjük Haydn örökségét az eredeti helyszínen, hercegnőnek képzelhetjük magunkat a női lakosztályokban vagy épp bepillantást nyerhetünk a cselédszobákba. Ebédre fogyaszthatunk az Esterházy-konyha klasszikusaiból és a pannon konyha specialitásaiból.

Az utazási korlátok lazítása után az első külföldi kirándulásom az ausztriai Eisenstadtba, azaz Kismartonba vezetett. Ez a tüneményes kisváros volt Magyarország egyik legjelentősebb főúri családjának, az Esterházyaknak a rezidenciája. Haydn városának is szokták nevezni, a zeneszerző 40 évig dolgozott itt.

Kellemesen eltölthetünk egy egész napot is a városban, séta a kastély parkban, látogatás a kiállításokon, de meghallgathatunk egy koncertet is az impozáns Haydn teremben.

Fotó: Tourismius Esterházy

Örömök és élvezetek az eisenstadti Esterházy kastélyban magyarul

Különféle vezetett túrát kínálnak a kastély bejárására, melyek magyar nyelven is elérhetők. A látogatóknak nem kötelező a maszk viselése, a tárlatvezetők arcán egy műanyag pajzs van, hogy minél érthetőbb, és élvezhetőbb legyen a beszédhang, az a sok-sok információ, mellyel végig kalauzolják a vendégeket.

A kastély ékköve a gazdagon díszített világhíres Haydn terem. Egy mini koncert alatt megtapasztalhatjuk remek akusztikáját is. A déli szárnyban további dísztermeket tekinthetünk meg, Empire terem, Tükörterem, két Kínai szoba. Néhány teremből álló kiállítást rendeztek be Esterházy Pál feleségének, Ottrubay Melindának emlékére, bepillantást nyerhetünk  örömmel, majd bánattal teli életébe, balett táncosi karrierjébe és magánéleti pillanataiba. „Ventilátor kisasszony”  vizuális megjelenítése és tárlatvezetőnk megindító mesélése arra késztetett, hogy hazatérést követően olvassam el a Griff és rózsa c. regényt, hogy még többet tudjak meg róla és az Esterházyakról.

Istállóból étterem

No de mielőtt hazaindulnánk, üljünk be egy kései ebédre a kastély főbejáratával szembe, a korabeli istállóból kialakított étterembe, a Henrici-be. A barokk stílusú épület bécsi tervezőjének nevét viseli, „henricsi-nek ejtik. Az étlapon a tradicionális ételek mellett fertő-tavi halat és vadat is találunk, mi egy zandert, azaz fogast választottunk és nem csalódtunk!

Fotó: Tourismius Esterházy

A teraszról annyira idillikus  volt a pillanat – szemben a kastély főhomlokzata, balra a városi autóforgalom, jobbra a sétáló utca, hogy szinte ott felejtettük magunkat.

Az Esterházyak által létrehozott kulturális világ ebben a térségben még sok-sok látnivalót kínál, Fraknó Vára, Lackenbanchi-kastély, Esterházy Borászat.

Külön programok gyerekkel

Ha gyerekekkel utazunk Eisenstadt városába, akkor sem kell egy percig sem arra gondolni, hogy nekik unalmas lesz a kastély vagy a vár. A kicsiket külön programokkal várják, és még egy igazán nagy attrakcióval is meglephetjük őket: a Family Park meglátogatásával. De arról majd egy következő alkalommal számolok be.