
Fotó: Jan Vašek/Pixabay
Csak 2024-ben állhat vissza a légi utasforgalom szintje Európában.
A szervezet csütörtöki közleményében azt írta, júniusban a vártnál jóval kevesebb, 16,8 millió utast kezeltek az európai légikikötőkben, ez a tavalyi szinthez képest 93 százalékos csökkenés.
Bár június elején még 267 ezer, a hónap végére pedig már 757 ezer utast regisztráltak naponta, ez még mindig elenyésző az egy évvel korábbi 8 milliós napi átlagos forgalomhoz képest.
Az ACI felhívta a
figyelmet arra, hogy az előző hónaphoz képest marginális, 5
százalékos javulás figyelhető meg, és a júliusi előzetes
adatokból az látszik, hogy a forgalom a tervezett 30 helyett alig
20 százalékos mértékben áll majd helyre.
Emiatt az ACI
módosította a májusban kiadott előrejelzését: most azzal
számolnak, hogy 2023 helyett csak 2024-ben érik el a 2019-es
utasforgalmi szintet, az európai repülőterek forgalma éves
szinten 64 százalékkal csökken, és 32,4 milliárd euró
bevételkieséssel kell számolniuk a légikikötőknek, 67
százalékkal kevesebbre, mint egy évvel korábban.
Olivier Jankovec, az ACI
Europe vezetője a közleményben az uniós tagállamok utazási
korlátozásait tette felelőssé a lassabb növekedésért.
Állítása szerint még a nyári csúcsidőszakban is érezteti hatását, hogy a nemzetállamok nem hangolták össze az intézkedéseiket, ez pedig rombolja a légiközlekedésbe vetett bizalmat.
További problémaként
említette, hogy alacsony a gépek kihasználtsága, ezért a
repülőterek bevételei nem nőnek annyira, mint a kiadásaik, ezért
rövid időn belül számos regionális repülőtér anyagi
támogatásra szorul, különben az üzemeltető csődbe megy.