A francia kormánytag
elmondta, hogy az Air France 2022-ig tervezett leépítési programja
egyszerre függ a légi közlekedés újraindulásától és a
vállalaton belüli átalakítási intézkedésektől.
A francia
kormány – amely tulajdonos az Air France-KLM légitársaságban –
április végén 7 milliárd eurós támogatást jelentett be a
francia-holland csoportnak, amelyből 4 milliárd államilag
garantált bankhitel, 3 milliárd pedig közvetlen kölcsön. Cserébe
a rentabilitás és a környezetvédelmi hatások növelését
kérte.
“Nem a leépítési program kifizetésére van ez a
7 milliárd” – hangsúlyozta az államtitkár. “Franciaország
támogatta az Air France-ot. A 7 milliárd arra van, hogy a vállalat
továbbra is tudja a béreket utalni. Az állam kölcsönadott 7
milliárdot azért, hogy az Air France betartsa a környezetvédelmi
vállalásait, amit meg is tett, és hogy újjá tudja építeni a
gépparkját, átalakítva a belföldi járathálózatot” –
tette hozzá.
Jean-Baptiste Djebbari elmondta, hogy a kormány
ígéretet kapott arra, hogy elsősorban az önkéntesen távozók
munkahelyei szűnnek meg, és a lehető legkevesebb munkavállalót
küld el a légitársaság.
A vezetőség pénteken mutatja be a
szakszervezeteknek, hogy a belföldi járatok jelentős részének
megszűnését előíró átalakítási tervek milyen
következményekkel járnak a munkahelyekre.
Az AFP francia
hírügynökség értesülése szerint 6650 munkahely szűnik meg az
Air France-nál azzal, hogy az önként távozók és a nyugdíjba
vonulók helyeire nem vesznek fel új munkaerőt, de az elbocsátások
sem kizártak a belföldi járatokon dolgozók körben.
Az Air
France regionális járatokat működtető Hop! leányvállalatánál,
ahol jelenleg 2400 munkahely működik, több mint ezer fős leépítés
várható.
A francia kormány eközben szélsőségesnek nevezte
az Airbus leépítési programját is.
A repülőgép-gyártó
azt közölte, hogy csaknem 15 ezer munkahelyet szünet meg, azaz a
munkatársainak 11 százalékát küldi el, szintén a
koronavírus-járvány következményeként lecsökkent
tevékenységére hivatkozva.
“A repülőgépgyártó
ágazat hatalmas, durva és tartós sokkal néz szembe. Nagyon
valószínű, hogy a javulás fokozatos lesz. Ezt soha nem rejtettük
véka alá” – hangsúlyozta a gazdasági tárca, amikor
közleményében emlékeztetett arra, hogy néhány héttel ezelőtt
15 milliárd eurós mentőcsomagot irányzott elő a szektornak.
“Ugyanakkor az Airbus által bejelentett, a munkahelyek
megszűnésére vonatkozó számok szélsőségesek” – tette
hozzá a minisztérium, amely azt kérte, hogy maximálisan
csökkentse a vállalat a közvetlen elbocsátásokat.
Az
Airbusnak több ezer beszállítója van, többségében kis- és
középvállalatok, amelyek szintén leépítéseket terveznek. A 10
ezer főt foglalkoztató Dahler már jelezte, hogy 1300 munkahelyet
megszüntet.
Az Airbus legnagyobb riválisa, az amerikai Boeing
április végén jelentette be, hogy 10 százalékos, mintegy 16 ezer
fős leépítést tervez.
Európa
Az Air France 7600 munkahelyet szüntet meg
Az Air France francia légitársaság 7600 munkahelyet szüntet meg a koronavírus-járvány következményeként lecsökkent tevékenységére hivatkozva - erősítette meg szerdán Jean-Baptiste Djebbari francia közlekedési államtitkár a szakszervezetek előző napi értesülését.