
Fotó: Pixabay
A francia kormánytag
elmondta, hogy az Air France 2022-ig tervezett leépítési programja
egyszerre függ a légi közlekedés újraindulásától és a
vállalaton belüli átalakítási intézkedésektől.
A francia
kormány – amely tulajdonos az Air France-KLM légitársaságban –
április végén 7 milliárd eurós támogatást jelentett be a
francia-holland csoportnak, amelyből 4 milliárd államilag
garantált bankhitel, 3 milliárd pedig közvetlen kölcsön. Cserébe
a rentabilitás és a környezetvédelmi hatások növelését
kérte.
“Nem a leépítési program kifizetésére van ez a
7 milliárd” – hangsúlyozta az államtitkár. “Franciaország
támogatta az Air France-ot. A 7 milliárd arra van, hogy a vállalat
továbbra is tudja a béreket utalni. Az állam kölcsönadott 7
milliárdot azért, hogy az Air France betartsa a környezetvédelmi
vállalásait, amit meg is tett, és hogy újjá tudja építeni a
gépparkját, átalakítva a belföldi járathálózatot” –
tette hozzá.
Jean-Baptiste Djebbari elmondta, hogy a kormány
ígéretet kapott arra, hogy elsősorban az önkéntesen távozók
munkahelyei szűnnek meg, és a lehető legkevesebb munkavállalót
küld el a légitársaság.
A vezetőség pénteken mutatja be a
szakszervezeteknek, hogy a belföldi járatok jelentős részének
megszűnését előíró átalakítási tervek milyen
következményekkel járnak a munkahelyekre.
Az AFP francia
hírügynökség értesülése szerint 6650 munkahely szűnik meg az
Air France-nál azzal, hogy az önként távozók és a nyugdíjba
vonulók helyeire nem vesznek fel új munkaerőt, de az elbocsátások
sem kizártak a belföldi járatokon dolgozók körben.
Az Air
France regionális járatokat működtető Hop! leányvállalatánál,
ahol jelenleg 2400 munkahely működik, több mint ezer fős leépítés
várható.
A francia kormány eközben szélsőségesnek nevezte
az Airbus leépítési programját is.
A repülőgép-gyártó
azt közölte, hogy csaknem 15 ezer munkahelyet szünet meg, azaz a
munkatársainak 11 százalékát küldi el, szintén a
koronavírus-járvány következményeként lecsökkent
tevékenységére hivatkozva.
“A repülőgépgyártó
ágazat hatalmas, durva és tartós sokkal néz szembe. Nagyon
valószínű, hogy a javulás fokozatos lesz. Ezt soha nem rejtettük
véka alá” – hangsúlyozta a gazdasági tárca, amikor
közleményében emlékeztetett arra, hogy néhány héttel ezelőtt
15 milliárd eurós mentőcsomagot irányzott elő a szektornak.
“Ugyanakkor az Airbus által bejelentett, a munkahelyek
megszűnésére vonatkozó számok szélsőségesek” – tette
hozzá a minisztérium, amely azt kérte, hogy maximálisan
csökkentse a vállalat a közvetlen elbocsátásokat.
Az
Airbusnak több ezer beszállítója van, többségében kis- és
középvállalatok, amelyek szintén leépítéseket terveznek. A 10
ezer főt foglalkoztató Dahler már jelezte, hogy 1300 munkahelyet
megszüntet.
Az Airbus legnagyobb riválisa, az amerikai Boeing
április végén jelentette be, hogy 10 százalékos, mintegy 16 ezer
fős leépítést tervez.