Avatar photo
Szerző:
Máté Koczka
Megjelenés:
2019.11.21
Pannonhalma, mint UNESCO Világörökségi helyszín méltán tart számot érdeklődésre, azonban kevesen tudják, hogy kiváló borok termőhelye is ez a vidék. A Pannonhalmi-dombság lejtőin egyre több, különösen tehetséges borász készít izgalmas borokat változatos szőlőfajtákból és a borvidék joggal válhat a bort kedvelők és borturisták egyik kedvenc úticéljává.

A Világörökség részét képező Pannonhalmi Bencés Főapátság épületegyüttese a Dunántúl egyik legértékesebb, legimpozánsabb építészeti emléke páratlan kulturális és művészeti kincset őriz. Az ezeréves monostor épületei különböző korok üzenetét őrzik, jelenlegi formájában leginkább klasszicistának nevezhető, de számos középkori eleme is fennmaradt. Az itt látható tárgyi emlékeknek és gazdag kulturális örökségnek az adja sajátos szépségét, hogy egy élő szerzetesközösség mindmáig eredeti rendeltetésüknek megfelelően használja őket. Az apátság turisták számára is látogatható részei: a XIII. századi templom és altemplom, a XV. századi kerengő és a XIX. századi könyvtár, amelynek gyönyörű épületét profi idegenvezető segítségével is bejárhatjuk.

Fotó: Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.

A térség azonban nem csak a Bencés Főapátság, hanem a Pannonhalmi borvidék okán is számos látogatót vonz a környékre. Ez az ország egyik legkisebb, ugyanakkor talán legrégebbi szőlészeti-borászati múltra visszatekintő borvidéke, amely sokszínűsége és finom borai miatt a
borturisták egyik kedvenc úticéljává válhat
.

Fotó: Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.

A Pannonhalmi Borvidék összefogásának eredményeként született meg a rajnai rizling alapú házasítás, a Pannonhalmi PH-Érték. A borvidék hat jeles pincészete (Apátsági Pincészet, Herold Pince, Hangyál Pincészet, Cseri Pincészet, Pécsinger Szőlőbirtok és Tar Pincészet) által együttesen kialakított szabályrendszer szerint közösségi borokat palackoztak. A borok alapját a rajnai rizling adja, az összefogás alapja viszont a borvidék jövőjét szolgáló közös gondolkodás.

Fotó: Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.

A 996-ban Pannónia Szent Hegyén letelepedett bencés szerzetesek monostoruk felépítésével egy időben újjáélesztették a vidék rómaiak által létrehozott szőlő- és borkultúráját. A II. világháborút követő államosítások után 50 évvel a Pannonhalmi Főapátság és az MKB Bank új szőlőültetvény és pinceépület kialakításával ismét életre keltette ezt a hagyományt.

Az 50 ha összterületű újratelepített ültetvény kétharmada fehér– (rajnai rizling, sauvignon blanc, fűszeres tramini, olaszrizling, chardonnay, pinot blanc), egyharmada pedig kékszőlőt (pinot noir, merlot, cabernet franc) szolgáltat a feldolgozáshoz. A 2003-ban épült Pannonhalmi Apátsági Pincészet előzetes bejelentkezés alapján fogadja látogatóit borászati szakvezetésre és kommentált kóstolóra.

Fotó: Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.

A borvidék legfiatalabb borászatánál, az apátság lábánál található Herold Pincészetnél is egyre több látogató fordul meg. A borászat története 2009-ben kezdődött, a szőlőterületet, majd a pincét, ami több mint 800 éves múltra tekint vissza és korábban a bencések által dézsmapinceként volt használva, ekkoriban vásárolta meg a család. Ma már egy igényesen felújított, hangulatos pincében várják a látogatókat a Világörökség szívében.

Fotó: Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.

Nyúlon, a Hangyál család pincészetének épülete 1904-ben, eredetileg tanítóháznak épült, majd több mint száz év elteltével a mai kor igényeinek megfelelő látványpincészettel egészült ki. A jó hangulatú kommentár és a finom borok mellett ráadásul változatos programokat is szerveznek. Már-már hagyománnyá válik a „Borcamino” névre hallgató rendhagyó borvidéki dűlőtúra, amelyekt szőlővirágzás idején tartanak. A 18 km-es túra ellátogat a borvidék legjelentősebb dűlőibe, egy szakaszon pedig az El Camino zarándokút magyarországi útvonalát követi.

Fotó: Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.

A gasztroturistáknak akkor sem kell sokat keresgélniük, ha megéheztek Pannonhalma bejárása közben. A VIATOR Apátsági Étterem és Borbár Pannonhalma településén, a Vár 1. szám alatt található. Szemetgyönyörködtető modern épületénél csak ételei kényeztetik jobban a látogatókat: az étlap kínálata rendkívül változatos és évszakonként megújuló, amit kiemelt alapanyagokra épülő szezonális betétlapok gazdagítanak.

Fotó: Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.

A magyar bor új arca

A Magyar Turisztikai Ügynökség szakmai szervezetekkel együttműködésben 2019 márciusában hozta létre a magyar bor új márkakoncepcióját. A közösségi márkakoncepció megalkotása fordulópontot jelent a magyar bor kommunikációjában, hiszen mostantól egy egységes márkakoncepció részeként új logó, szlogen és friss üzenetrendszer erősíti a magyar borok kommunikációját belföldön és a világpiacon.

Fotó: Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt.

„Régi igény volt a borágazat szereplőinek részéről, hogy legyen egy konszenzuson nyugvó, egységes arculata a magyar bornak. A Magyar Turisztikai Ügynökség ezt a szándékot karolta fel, és számos szakmai szervezettel együtt alkotta meg az új márkakoncepciót. Szeretnénk megmutatni, hogy a magyar borok világszínvonalúak, csúcsminőséget képviselnek. Feladatunk marketingkommunikációs eszközökkel támogatni Magyarország pozíciójának megerősítését a világ bortérképén. Az új logó és szlogen egységes megjelenést és kommunikációt jelent a fogyasztók felé. Olyan egyértelmű, mindenki számára értehető és az azonosulást segítő üzenetrendszerrel operálunk, amely kifejezi a magyarok évezredes, nemzeti büszkeséget tápláló, személyes viszonyát a magyar borral” – mondta Gál Zsombor, bormarketingért felelős szakértő.

Az új bormárka képviseli a magyar borkultúra változatosságát, egységbe szervezve a magyar bor kommunikációját. A magyar bor márkastílusának létrehozása azt a célt szolgálja, hogy mind a belföldi, mind a külföldi fogyasztók számára megismerhetővé váljanak a magyar bor és a borászatok értékei, ezáltal pedig a magyarországi borvidékek felfedezésére inspiráljon.