
Fotó: Bódi Ágnes
Manapság már hawaii szigetére mennek házasodni, mert ott a tengerparton is lehet. Vajon akkor most mi van Velencével? A régi idők nászutasainak mekkájával?
Hogy közelebbről megnézzem Velencét, az óriási óceánjárókat, a Szent Márk teret, a város zegzugos vízi utcáit, a Neckermann jött segítségemre. Ők ugyanis 2020/2021-es MSC óceánjáróinak most megjelent katalógus bemutatójára invitáltak Velencébe, velem együtt közel 20 viszonteladót.

Tárnok Réka, a cég hajóútjainak koordinátora, egyben az óceánjárók szerelmese vitte a csoportot. Hogyan esett szerelembe ezekkel a nagyságukban is kecses hajókkal? Kamaszkorában a szüleivel vett részt egy óceánjárós úton, és rögtön el is határozta, hogy olyan hivatást választ, ahol közel kerül hozzájuk. Az egyetem után, már majdnem három éve a Neckermann hajóútjainak koordinálója.

Miért is érdemes ezekkel a hajókkal bejárni a világot? Többek között azért, mert több csodás várost nézhetünk meg anélkül, hogy repülőről repülőre szállnánk, hotelek közt bolyonganánk, bőröndöket pakolnánk. Itt minden helyben van, felszállunk a hajóra, és több napig azon is maradunk, csak a kikötőkben szállunk le az úszó hotelekről, és járjuk be az eddig ismeretlen városok csodáit.

Éjszaka utaztunk busszal, így teszik azok is, akik Velencéből indulnak hajóútjukra, de természetesen az utat repülővel is megtehetik. A Neckermann eddig az MSC hajókkal utaztatta a jelentkezőket, de idén nyáron sikerült két másik céggel is szerződést kötniük, így a Costa és a Princess társaság hajóival is mehetnek az utasok.
Az MSC hajóival utazok több csomag között választhatnak, az MSC Orchestra Hamburgból indul, és a 11 napos utazás alatt kikötnek ezen az útvonalon: Southampton, Le Havre, Leixoes, Lisszabon, Cadiz, Barcelona, Marseille és végül Genova. Most a szeptember 11-én induló útra a június 11-éig jelentkezők 250 euró kabinkedvezményt is kapnak.

Nézzünk egy másik csomagot: ugyancsak az MSC egyik hajóján, a Bellissimán a Perzsa-öböl kínálatában nyolc éjszakát tölthetünk, és a következők a megállók: Dubai, Abu Dhabi, Sir Bani Yas Is, Bahrain, Doha és Dubai.
Hajóbejárás az MSC Musicán és a Costa Deliziosán
Bár tudtam, hogy egy óceánjáró nagy, de mégis meglepő volt hirtelen öt ilyen hatalmas hajót megpillantani. Időben, éppen váltáskor érkeztünk, az MSC Musica óceánjáró fedélzetén nagy volt a forgalom, takarították a kabinokat, lent, a hajó gyomrában pedig sorra tűntek el a következő hétre szükséges élelmiszerek, italok garmadája.

Mindkét hajón szoros az ellenőrzés, a repülőtérihez hasonló vizsgálatokon estünk át, a hajóralépés engedélyezését igazoló kártyával mehettünk csak fel. Több kabinba is bekukkanthattunk, az egyszerű ablak nélkülitől az erkélyes, vagy családos kabinokig a kényelem és a luxus érződött mindenhol. Valójában nincs olyan, ami ezekről a hajókról hiányzik.

Bár, gyerekjátszótér, kaszinók, medencék, erőgépek, fitness terem, többféle ételt kínáló éttermek, sőt, a Costa Deliziosán utazó szerelmespárok az itteni kápolnában is köthetnek házasságot a kapitány segítségével, minden formasásággal, torta, vörös szőnyeg, virágok, csak a házasság sajnos nem érvényes.
Mit nem lehet egy 2500-3000 embert szállító hajón? Dohányozni csak nagyon kis helyen, ellenőrzés alatt lehet, valamint minden alkalommal az éttermek előtt fertőtlenítőszeres készülékek használatát kötelezően írják elő..
Réka így foglalja össze a tudnivalókat: csoportos és egyéni utazóknak szervezünk hajóutakat, a kabinok foglalásáról, és az élményszintekről irodánk, és a különböző irodákban dolgozó viszonteladók adnak bővebb felvilágosítást. A magyar utasok körében egyre népszerűbbek ezek az utak. Elsődleges partnerünk az MSC, a piaci igények szerint arra törekszünk, hogy bővítsük a kínálatunkat. Nagy sikere az idei évnek, hogy a Costa megkereste a Neckermann irodát, és szerződő partnerének kérte fel, hozzáférést adott a Costa hajótársaság foglalási rendszeréhez csoportos és egyéni utazásokhoz. Az idei évtől a Princess hajótársaság útjait is értékesítjük, illetve, további hajótársasággal is folytatódnak az egyeztetések.
Arra a kérdésre, hogy miért éri meg ez a fajta utazás, Réka válasza, hogy egyre nagyobb a kereslet a tengerjáró hajóutak iránt. Sok tévhit él, amit le kell győzni, például félnek a tengeri betegségtől, a megfizetetlenségtől és attól, hogy ez az út csak az idősebb korosztálynak való. Ezeket kell legyőzni. Előnye: egy hét során 3-4 ország, vagy sziget is megismerhető, fel tudják mérni, hová térnének vissza. Ár-érték arányban is jó ez a termék, a két felnőtt mellett a gyerekek után csak a kikötői illetéket kell fizetni. Sok az akció, Réka úgy látja, hogy a turisták egyre inkább ráunnak az egy hetes all inclusive utakra, és a tudásvágy is motiválja őket.

Nagyon kényelmes utazási forma, utazás elején beköltözik az utas, a kötelező mentőgyakorlaton átesik, és az utazás végéig élvezheti a kabin kényelmét . Egy utas azt mondta ablak nélküli, vagyis belső kabint fizet, négyszer is foglal ilyet, annyit takarít meg, hogy az ötödik útja ingyen van. Hogy milyen kabint foglaljanak, arról a kolléganőink tudnak tanácsot adni.
A hajólátogatások mellett jutott időnk arra is, hogy a 34 fokos melegben tegyünk egy többórás velencei sétát. A kikötőben vaporettóra szálltunk, hogy felfedezzük a város híres lagúnáit. Velencében járva nem szabad kihagyni ennek a közlekedési eszköznek a kipróbálását, hiszen a város egy egészen más látképe tárul a szemünk elé a vízről szemlélve. Visszafele utunkon pedig megcsodálhattuk az Guidecca-csatornán útnak induló óceánjárókat, ahogy a görög szigetek felé vették az irányt.
Mindkét nap a hajókon ebédeltünk, többfajta kínálat között választhattunk, majd este egy csodás kis pizzériában vacsoráztunk. Közben arról beszélgettünk, hogy Velencében a római közlekedési minisztérium szankciókat helyez kilátásba a tengerjáró hajók ellen, egy közlemény szerint tengerjárókkal érkezik Velencébe a látogatók 20 százaléka, és ez évi mintegy 400 millió euró bevételt jelentenek a városnak. A pénz nagy úr, de az emberek zúgolódnak, kezd élhetetlen lenni a város a turisták miatt.

A környezetvédők emellett attól is tartanak, hogy a monstrumok a város talapzatát is kikezdik. A megoldáson törik a fejüket a városatyák, a hajók jelenleg a szárazföldön fekvő Marghera városrész egykori ipari kikötőiben állnak.
Aki teheti, foglaljon helyet például a szeptember 11-én induló MSC Orchestra Hamburgból induló járatára! Meggyőződtem róla, hogy nem nyugdíjas kirándulásról van szó, sok a gyerek, adnak is nekik szórakozási lehetőséget. Igaz, a tengeri betegségről nem tudok nyilatkozni, mert állt a hajó, de egyszer talán én is kipróbálom.