Szerkesztő:
Dunay Csilla
Megjelenés:
2022.06.23
Van, aki még emlékszik az alumínium ételdobozra, amit minden hosszabb útra magával cipelt a magyar. Elengedhetetlen tartalma volt a gyulai kolbász és a főtt tojás. Ezt a világhíres, az 1910-es brüsszeli világkiállításon aranyérmet nyert csemegét ettük itthon és külföldön.

Az alumíniumdoboz már a múlté, egy-egy retrókiállításon még találkozhatunk vele, de a gyulai kolbász ma is ott illatozik a vacsoraasztalon, a szendvicsekben, a paprikáskrumpliban. Igaz, kicsit megváltozva, a kor szellemének megfelelően alakítva…

A magyarok nem mondanak le az finom ízekről még akkor sem, ha valamilyen speciális „mentes” élelmiszert vásárolnak – tudtuk meg azon a sajtótájékoztatón, amelyen a Gyulahús Kft. májusi reprezentatív kutatási eredményeit mutatták be. E szerint a gyártók ebben a termékkörben sem vehetik félvállról az ízélmény kérdését, sőt kifejezetten nagy figyelmet kell erre fordítaniuk.

A válaszokból ugyanis kiderült, hogy azok közel kétharmada, akiknek valamilyen „mentes” élelmiszer kerül az asztalára, nagyon figyel arra, hogy az ne csak egészséges, hanem ízletes is legyen. Sőt, 45 százalék már az első csalódás után le is mond a kipróbált áruról, és tovább keres, egészen addig, amíg rá nem bukkan a számára legfinomabbra. Kellemes ízélmény nélkül tehát nem sokat ér a glutén- és laktózmentesség.

Dr. Görgényi Ernő

A kirándulásokon, nyaralásokon oly megszokott gyulai kolbász mellé a Gyulahús Kft. megalkotta újabb termékét, a májast.

„A Gyulahús májasai a gyártási technológiából fakadóan mindig is glutén- és laktózmentesek voltak. Az első pillanattól kezdve így kerültek boltokba, s így nyerték el a fogyasztók tetszését. A piac fejlődése láthatóan abba az irányba tart, hogy egyre több ember számára döntési szempont a „mentesség”. Ez a fejlemény számunkra versenyelőnyt is jelenthet, hiszen vásárlóinknak nem kell új ízeket megszokniuk, egy tradicionális terméket tradicionális ízben tudunk kínálni számukra” – hangsúlyozta Daka Zsolt, a Gyulahús Kft. ügyvezető igazgatója.

A termékfejlesztés olyannyira hatott a vásárlókra, hogy a felmérés egyértelműen rámutatott, a mentes termékek iránt igen jelentős az igény, ami mögött ráadásul nem feltétlenül a vásárlók egészségügyi problémája, emésztési nehézsége áll. A válaszok alapján ugyanis kétszer annyian vásárolnak speciális árukat, mint amennyien diétáznak.

Daka Zsolt

Sőt, ezeket a termékeket keresők aránya csaknem négyszer nagyobb az orvos által igazoltan emésztési gondok miatt diétázók körénél. A kutatásból az is kiderült, hogy a diétázók között mintegy 60 százalék azok aránya, akiknek valamilyen orvos által igazolt probléma miatt kell ezt megtenniük. Figyelemre méltó, hogy csaknem 30 százalék azt mondta, azért választ ilyen étrendet, mert egészségesebbnek tartja a hagyományoshoz képest. Ám a diétázók közel fele szerint nem elég széles a „mentes” termékek hazai kínálata. A kutatás egy másik területet is vizsgált, s kiderült, hogy a magyarok körében igen kedveltek – és egyre kedveltebbek – a csípős ételek. A válaszadók csaknem háromnegyede azt jelezte, hogy rendszeresen fogyaszt ilyen termékeket.

Korcsoport szerint nem nagyon lehet ebben különbséget tenni, a fiatalabbak és az idősebbek egyforma arányban kedvelik a csípős ízt. A férfiak és a nők közötti eltérés azonban már szembetűnő, miután előbbiek több mint 80 százaléka mondta azt, hogy több-kevesebb rendszerességgel kerül a tányérjára erős étel, míg a hölgyek körében ez az arány 65 százalék. A felmérés adatai rávilágítanak arra, hogy ezeknek a termékeknek a népszerűsége az elmúlt időszakban megnőtt.

Csaknem 20 százalék úgy nyilatkozott, hogy mostanában szokott rá ezekre a finomságokra. „A kutatás erre ugyan nem tért ki, de a növekvő trendben minden bizonnyal a pandémia is szerepet játszott. A csípős paprikával kapcsolatban általános vélemény, hogy fertőtlenítő hatása van. Ez pedig sokak szeme előtt lebegett, és a Covid alatt a népi bölcsességet követve például ilyen ételekkel is próbálták védekezésüket kiegészíteni” – fejtette ki Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere.

Ezt igazolják egyébként a Gyulahúshoz beérkező visszajelzések, valamint szakmai vásárok kóstoltatásának tapasztalatai is. A vállalat szakemberei szerint ezeken az eseményeken az utóbbi időszakban számottevően megnőtt az érdeklődés a csípős termékek iránt, és jóval több fogy belőlük, mint korábban. Az igények növekedése a jelek szerint a termékkínálatban is visszatükröződik – legalábbis a fogyasztók
válaszai alapján.

Gilla Éva

A kutatásban résztvevők többsége ugyan nem érzékelt változást a csípős termékek kínálatában, a vásárlók negyede azonban pozitív tendenciát tapasztal, s szerintük nőtt a választék. A bővülő kínálat ellenére a fogyasztók tizenhárom százaléka mégis szűknek érzi a csípős termékek kínálatát, ez általánosságban és a kolbászok/szalámik esetében is elmondható. A csípős kínálatban magasan a Gyulai márkát tartották (31%) a legkiemelkedőbb húskészítmény-gyártónak a válaszadók.

Az eseményen az Alföld Quartet finom és tüzes dallamokat játszott, amely megalapozta Hajduk Zoltán, a Gyulahús Kft. szárazáru üzemvezetőjének dallamos ízvilág bemutatóját. Mondhatni, ez a produkció ősbemutató volt, hiszen ezen a sajtótájékoztatón hallhatta először közönség a „Fűszerek és hangok” performance-ot.

A fűszerezés különböző alkatrészeit hegedű szólaltatta meg: a cukor, a köménymag, a fokhagyma, a paprika, a só és a bors egy-egy hangja végezetül egy dallammá teljesedett. Erkel Ferenc Bánk bánjának leghíresebb áriája szólalt meg, a Hazám, hazám, te mindenem. Fergeteges taps köszöntötte az előadókat.