Avatar photo
Szerkesztő:
Bódi Ágnes
Megjelenés:
2021.10.12
Mivel a Novohrad-Nógrád Geopark számos látnivalója ingyenesen látogatható geológiai érték, nem állnak rendelkezésre egzakt adatok a térség valós vendégforgalmáról - többek között arról sem, hogy hányan és kik keresik fel a térséget, hány napra érkeznek és milyen programok iránt érdeklődnek.

Ezek a kérdések álltak a fókuszában az Innotime Hungary Kft idén nyáron, illetve szeptemberben végzett kérdőíves kutatással egybekötött forgalomszámlálásának a geopark több geoturisztikailag fontos helyszínén. Az összesen 15 napos forgalomszámlálás során 2200 turistát szólítottak meg. A kutatás meglepő eredményeket is hozott.

Sokszáz látogató hétvégente

 A felmérés egyik legfontosabb eredménye számos tekintetben ad feladatot a térségért dolgozó ökoturisztikai szakemberek számára, megállapítást nyert ugyanis, hogy egy-egy hétvégén akár többszáz vendég is felkeresi ezeket a természeti értékeket, de szezonban a hétköznapok is erősek.

A szeptember közepén végzett két napos felmérés során például Salgóbányán 350, a salgói várnál 442, Kazáron 334, Szanda váránál pedig 337 turista fordult meg reggel 9 és délután 4 óra között, ami azt is előre jelzi, hogy szükséges egy olyan látogatómenedzsment rendszert kialakítani a geopark területén, ami a növekvő forgalom mellett is biztosítani tudja a természeti fenntarthatóságot (pl. hulladékkezelés, taposás), egyben a turisták kiszolgálása érdekében szükségessé válik a helyi turisztikai infrastruktúra fejlesztése is (pl. mosdók, étkezési lehetőségek bővítése, stb.).

Az egyik legfontosabb feladat pedig a társadalmi, gazdasági és természeti egyensúly megtalálása lesz, hiszen az egyébként az ágazatban dolgozók számára örömteli forgalomnövekedésnek a helyi közösségre nézve előnyei és hátrányai is egyaránt vannak. 

Sokan család nélkül túráznak

A mérési helyszínekre látogatók között legnagyobb arányban az egyéni vagy páros vendégek voltak, ezek száma meghaladta a 37%-ot. A kisgyermekes családok a mérések alapján többet túráznak, mint azok, akiknek nagyobb gyereke van, a teljes forgalom 19,3%-át adták ugyanis a kisgyerekkel érkezők, míg csak 9,5%-át a nagyobb gyerekkel kirándulók.

Baráti társasággal a válaszadók 18,7%-a indult neki a geopark természeti értékei felfedezésének, a senior korosztály pedig a teljes látogatószám 11,1%-át adta. Ez a kutatás is ráerősített arra, hogy nagyon fontos a mostani tinédzserek, illetve egyetemisták számára is vonzóvá tenni a túrázást, hiszen a természetben töltött órák a koncentrálóképességükre, egészségükre is pozitív hatással vannak.  Ezért is indult el nyár végén a geopark TikTok oldala, amely egyenlőre a tájat bemutató kisfilmekkel próbálja vonzóvá tenni a mai tizen- és huszonévesek számára a Novohrad-Nógrád Geopark értékeit.  

Sok budapesti választja a geoparkot

 A válaszadók mintegy egyharmada a környékről érkező túrázó volt, 30%-uk azonban Budapestről érkezett. További 11% Borsod-Abaúj-Zemplén és Heves megyéből kereste fel a geoparkot. Mindez jól mutatja azt a trendet, hogy a geopark által kínált csend, jó levegő és az egyedülálló kínálat sokak számára vált vonzóvá a nagyvárosokban élők közül is.   

Legtöbben az internetről tájékozódnak

A térséget legtöbben (41%) az internetről ismerik. Idén nyáron az Aktív Magyarország kampányában is sokszor találkozhattunk a geopark értékeivel, de a geoparki intenzív kommunikációnak, a közösségi médiának és a természetjárással foglalkozó portáloknak köszönhetően is egyre többen ismerik meg ezt a vidéket, amihez hozzájárul a vidéket járó amatőr és profi fotósokból álló közösség, akik aktívan publikálják jó minőségű fotóikat az internetes felületeken, amik meghozzák az emberek kedvét a kiránduláshoz. A térség iránti érdeklődés növekedését jelzi egyébként az is, hogy a geopark Facebook oldalának az elérése egy év alatt több mint 240-szeresére nőtt, de a www.nogradgeopark.eu honlapot meglátogatók száma is közel 50%-kal nőtt az elmúlt egy év alatt. 

A válaszadók további csaknem egyharmada a barátaitól ismeri a régiót, ami azt jelenti, hogy a területnek van egy nagyon jó word-of-mouth ismertsége is. 

A túrázási lehetőségek állnak az érdeklődés középpontjában 

 A KSH által közzétett nyári forgalmi adatok alapján jelentősen nőtt az átlagos tartózkodási idő a geopark kereskedelmi szálláshelyein. Míg 2019-ben még átlagosan 2,21 vendégéjszakát töltöttek az itt megszálló vendégek, addig 2021-ben már átlagosan 3,65 vendégéjszakára érkeztek. Mivel a térségbe látogatók közül a korábbi kutatások szerint legtöbben a kisebb szállásokat és vendégházakat preferálják, amelyek adatai még nem elérhetőek a KSH-ban, a nyári valós vendégforgalomról még nincsenek hivatalos adatok. A felmérésben részt vevő nem helyi túrázó válaszadók 78%-a azonban még mindig egy napos vendégként érkezett a térségbe, akik további túrázást terveznek ugyan a térségben, de nem érdeklődnek a térség örökségturisztikai kínálata (pl. múzeumok, kiállítások) iránt – a válaszadók 89,7%-a ugyanis ilyen programban nem gondolkodott a geopark kapcsán. 

 Így alakult a nyári forgalom a kiemelt bemutatóhelyeken

A kérdőíves kutatás eredményét érdemes összehasonítani a geopark fizetős, illetve turisztikailag frekventált települései, bemutatóhelyei nyári látogatóforgalmának tapasztalataival is. 

Hollókőn a vár idén nyáron a felújítás miatt zárva tartott, az ófaluban pedig nincs forgalomszámlálás, azonban az eladott faluséta jegyek száma június-júliusban megközelítette a 2019-es vásárlási adatokat. Szécsényben a Kubinyi Ferenc Múzeumban idén nyáron a 2019-es nyári forgalomhoz képest 14%-kal magasabb vendégforgalmat regisztráltak. Az Ipolytarnóci Ősmaradványoknál elsősorban a júliusi és augusztusi hónap volt nagyon erős, amikor túllépték a havi látogatottsági adatok a 2019-es forgalmi adatokat (július +5%, augusztus +12%), Mátraverebély – Szentkúton pedig, ahol a forgalommérésre csak a hétvégéken kerül sor, 2019-hez képest mintegy 30%-os növekedést regisztráltak idén a május-júliusi legforgalmasabb időszakban az Eresztvényi Látogatóközpontban pedig már a szeptember eleji adatkérés idején, az év eleji bezárások ellenére is elérte a látogatószám a 2020-as forgalom 79%-át. 

A geopark szlovákiai oldalán is megnőtt a belföldi, azaz szlovákiai érdeklődés a geopark kínálata iránt. A Füleki Vármúzeum tapasztalatai alapján az idei szezonban jelentősen csökkent a magyarországi látogatók száma, míg a járvány előtti években a látogatók mintegy fele Magyarországról érkezett, hetente több diákcsoport és utazási iroda által szervezett kirándulás érintette a várost, addig ebben az évben az innen érkező vendégforgalom 19 százalékra csökkent. Ettől függetlenül júliusban a 2019-es látogatószám 88 százalékát hozni tudta a megnövekedett belföldi szlovákiai vendégforgalom. 

Az információt Nagy Júliától,a Innotime Hungary Kft ügyvezetőjétől kaptuk.