A FlixMobility vonatai és buszai nem csak színükben zöldek. A modern flottának és magas kapacitásnak köszönhetően a távolsági busz a jelenleg elérhető egyik legkörnyezetbarátabb utazási mód. Most a FlixMobility és a technológiai specialista Freudenberg még tovább lép a fenntartható mobilitás irányába.
André Schwämmlein a FlixMobility alapítója és ügyvezető igazgatója: „Részt akarunk venni a mobilitás jövőjének kialakításában. A modern FlixBus flotta már most is kifejezetten környezetbarát. Távolsági buszozással az autós utazás károsanyag-kibocsátásának közel 80 százaléka megtakarítható.[1] Ennek ellenére továbbra is azt kérdezzük magunktól, hogyan tehetnénk az utazást még fenntarthatóbbá. Miután forgalomba állítottunk három teljesen elektromos buszt, most a Freudenberg Technologies-zal együttműködve szeretnénk létrehozni az első üzemanyagcellás meghajtású távolsági buszt, ami újabb mérföldkövet jelent majd a mobilitás történetében.”
A Franciaországban és Németországban közlekedő első e-buszokat a BYD és Yutong
kínai gyártók készítették. Az üzemanyagcellás technológia az európai
buszgyártóknak is esélyt ad arra, hogy a fenntartható mobilitás jövőjének
részesei legyenek. A gyártókkal való kezdeti egyeztetések már megkezdőtek a
FlixBus üzemanyagcellás projektjével kapcsolatban.
Ugyanaz a teljesítmény emisszió nélkül
Az üzemanyagcellás járművekkel kapcsolatos elvárás az, hogy legalább 500 kilométer megtételére legyenek alkalmasak töltés nélkül, maga a töltés pedig ne vegyen igénybe 20 percnél több időt akkor sem, ha hidrogén kerül dízel helyett a tankba. Az üzemanyagcellás járművek teljesítményének – így például erejének, gyorsulásának – meg kell felelnie a jelenlegi távolsági buszos sztenderdeknek.
Claus Möhlenkamp, a Freudenberg Sealing Technologies ügyvezető igazgatója: „Egy olyan hibrid rendszer, ami intelligensen kombinálja az akkumulátort és az üzemanyagcellát különösen praktikus nagy távolságokat megtevő nehézgépjárművek esetében, mivel a tisztán elektromosan hajtott közlekedési eszközök egyelőre nem képesek igazán hosszú utakat megtenni. A FlixBus üzemanyagcellás projektjének első fázisában egy bemutató flottát szerelünk fel a technológiával kísérleti céllal. A jövőben így szeretnénk érdemben hozzájárulni a forgalomban történő szén-dioxid kibocsátás csökkentéséhez. Amit a FlixMobility-vel közösen létrehozunk az európai utakon úttörő lépés lesz a mobilitási szektor más ágazatainak is.”
Hidrogén: hogyan hasznosítható az univerzum leggyakoribb eleme
A víz a hidrogén és oxigén elemek kémiai
kapcsolódásával jön létre. Minden vízmolekula két hidrogén atomból és egy
oxigén atomból áll. A föld felszínének körülbelül 71 százalékát borítja víz, ez
megközelítőleg 1,4 milliárd km³. Az elektrolízis folyamat során vízből
elektromosság segítségével hidrogént és oxigént hoznak létre. A hidrogén
volatilis, színtelen és szagtalan. Két atomból álló gázmolekuláját magas nyomás
alatt tárolják, gondosan lezárt tartályokban vagy gázpalackokban. A hidrogén
arra törekszik, hogy az oxigénhez csatlakozva vízzé alakuljon, eközben energia
szabadul fel. Ez a hatás használható fel a üzemanyagcella folyamat során is,
így az energia létrehozása és felhasználása klímasemleges.
[1] Institut für Energie- und Umweltforschung Heidelberg „Positive Umweltbilanz des Fernlinienbusverkehrs“ (2017) www.ifeu.de/positive-umweltbilanz-des-fernlinienbusverkehrs/