Máté Koczka
Szerző:
Máté Koczka
Megjelenés:
2019.07.06

Sajtó tanulmányutat szervezni az egyik kedvenc feladatom! Nem újdonság, hogy sok vállalkozás – főleg a turisztikában – rendszeresen szervez tanulmányutakat (study tour-okat) újságíróknak. Ezek az általában egy-két napos programok nagyon jó lehetőséget adnak arra, hogy olyan sajtóorgánumokat is megszólítsunk, akiket más PR eszközökkel csak nagyon nehezen tudnánk. Kiváló kapcsolatépítésre, és persze a sajtósnak is élvezet.

Sajtóközleményekből egy átlagos újságíró több százat kap naponta, sajtótájékoztatóból is Dunát lehet rekeszteni – valahogy ki kell hát tűnni a tömegből.

Én magam legalább egy tucat tanulmányutat szerveztem már a média képviselőinek, összességében több száz újságíróval tölthettem így el rövidebb-hosszabb időt.

Fotó: Tari Róbert

A tapasztalataim azt mutatják, hogy az ilyen study tour-ok mindig sokszorosan megtérülnek a megrendelőknek, mivel:

– minőségi sajtómegjelenéseket érhetünk el (nem csak a sajtóközleményünket hozzák le, hanem mindenki a saját tapasztalatai alapján, egyedi, érdekes cikkeket/riportokat készít)

– olyan helyeken is meg tudunk jelenni, ahol sajtóközleménnyel szinte lehetetlen lenne (az újságírókat sokkal kevesebb útra hívják, mint amennyi közleményt kapnak, értékelik ezeket a lehetőségeket)

– megalapozza a jövőbeli jó kapcsolatot (egy-két nap alatt jól megismerkedünk, így könnyebb személyes kapcsolatokat is építeni)

Úgy gondolom, hogy a study tour szervezése akkor is megéri, ha a megrendelőnek egy sajtóközleményhez képest sokkal nagyobb költséggel jár (buszbérlés/repülőjegy, szállás, ellátás, programok, stb.), mégis rengeteget profitálhat belőle. A tanulmányút típusától függően a költségek nagyjából egy sajtótájékoztatóével vetekednek, és ha a kettő közül kellene választani, sok esetben inkább az előbbi mellett tenném le a voksom.

A sajtó tanulmányutak szervezése kézenfekvő PR eszköz hoteleknek, szálláshelyeknek, látványosságoknak (fürdő, golfpálya, múzeum, stb.), rendezvényeknek, fesztiváloknak, turisztikai hivataloknak, önkormányzatoknak, és más turisztikai szereplőknek.

Ugyanakkor szinte bármilyen más területen is alkalmazható: kifejezetten izgalmasak a gasztro tanulmányutak (egy-egy gyár, műhely, termelő, borászat meglátogatása), de hívtak már külföldi tanulmányútra, ahol repülőtér bejárás, éves pénzügyi eredmény ismertetése, vagy éppen egy készülő busztípus gyártásának a bemutatása volt a téma. Csak a kreativitás szab határt.

Koczka Máté, szabadúszó PR tanácsadó
blog: https://pr-furfang.blog.hu/