szeretunkutazni
Szerző:
szeretunkutazni
Megjelenés:
2019.06.14
A világ egyik legnagyobb ginfesztiválján mutatkozott be a napokban Magyarország első kézműves ginje, az Opera Gin Budapest. A londoni Junipalooza szervezői nagy gonddal válogatják meg, hogy ki állíthat ki standdal, így már az is megtiszteltetés, hogy néhány hónappal a hazai debütálás után befogadást nyert az Első Magyar Gin Manufaktúra terméke. A fesztiválon kapott pozitív szakmai és fogyasztói visszajelzések pedig megerősítették a csapatot abban, hogy nemzetközi szinten is van keresnivalója a kelet-európai régióban úttörőnek számító vállalkozásuknak.

A londoni Junipalooza immár hatodik éve színtere a gin-készítők és a gin-rajongók találkozásának. A június 8-9. között megrendezett esemény hamar a legfontosabb megmérettetéssé nőtte ki magát a ginfőzdék között. Más kiállításoktól eltérően ugyanis nem rendeznek versenyt, nem adnak át díjakat és érdemérmeket. A Junipalooza elismertségét az adja, hogy a szervezők előzetesen zsűrizik a kiállítani szándékozókat, és bátran utasítják vissza az általuk vitatott minőségű főzeteket, márkától és hírnévtől függetlenül, ezzel nem ritkán komoly vitát kiváltva a szakmában. A Junipalooza szervezőinek hitelessége azonban nem inog meg, Gin Foundry nevű blogjuk nem véletlenül a legismertebb médium a szakmában. A ginek világában betöltött szerepüket jól jelzi az is, hogy a Magyarországon még alig ismert, prémium tonik gyártók is sorban állnak azért, hogy szponzorálják a Junipalooza fesztivált, ingyen biztosítva a koktélok egyik legfontosabb összetevőjét.

A kiválasztott több mint 60 főzde mintegy 200 gin márkája között idén egy magyar is feltűnt – az Első Magyar Gin Manufaktúra által készített Opera Gin Budapest. Dámosy Bálint, a manufaktúra alapítója és Varsányi Ferenc bartender, az Opera Gin márkanagykövete képviselték a Junipalooza „Newcomers Zone”, azaz újonc zónájában debütáló brandet. A fesztiválon való részvétel mellett esténként közismert londoni bárokban tartottak Opera alapú koktélokból, úgy nevezett „guest shift” eseményeken.

Fotó: ǀ BUZZWORD Strategies

„Az Opera Gin Budapesttel Bálinték egy nagyon különleges aromájú, ízletes gint alkottak, ami nemzetközi piacra termett” – véleményezte az italt a fesztivál szervezését bonyolító Gin Foundry alapítója, Olivier Ward. Az Egyesült Királyságban az utóbbi évtized hozta el a gin reneszánszát, párhuzamosan a “drink less but drink better”, szemlélet terjedésével. A ginek népszerűsége abban rejlik, hogy más szeszes italokhoz képest könnyebb előállítani, sokkal változatosabb ízvilág teremthető, a koktélreceptek bőséges kínálata pedig azt biztosítja, hogy mindenki talál kedvére való márkát és mixet. Az Egyesült Királyságban folyamatosan növekszik a gin népszerűsége, olyannyira, hogy az elmúlt időszakban megelőzte a korábban az ország legnépszerűbb italának számító whiskey-t is.

Ezzel szemben itthon a minőségi, kézműves főzési eljárások elterjedése egyelőre csak a söröknél figyelhető meg. Habár Magyarország manapság nem éppen a ginről híres, kevéssé ismert tény, hogy a történelem során valóságos boróka-nagyhatalomnak számított hazánk, a bogyóból készülő párlatnak pedig kiterjedt hagyománya volt. Dámosy Bálinték ezt a hagyományt igyekeznek feléleszteni, magyar alapanyagokból, hazai ízekkel, de a globális kortárs trendeket sem figyelmen kívül hagyva. A londoni Junipalooza során érkezett rengeteg pozitív visszajelzés a középtávú tervek között szereplő nemzetközi terjeszkedésnek is ösztönzést ad.